תקשורת תומכת וחליפית: דוגמא איך אפשר ליישם את זה. אני רוצה להראות מה עשיתי בגן תקשורת בו עבדתי שנתיים. בגן היו 6 ילדים (מתוך 9) שלא דיברו. חלקם כן השתמשו בשפה, אבל באופן שלא היה מספיק כדי לספק את צרכיהם התקשורתיים. בפוסט הזה אני מראה איך יישמתי עבור הילדים האלה אפשרויות לבקש חפצים (משחקים, צעצועים, ספרים, מאכלים). בקשת חפצים זו רק כוונה תקשורתית אחת (מתוך הרבה כוונות תקשורתיות), אני אכתוב על הכוונות האחרות בהמשך. אני אתאר 3 דרכים של תקשורת באמצעות תמונות, בהן השתמשתי: 1. כרטיסיות נפרדות (PECS) 2. לוחות תקשורת 3. אפליקציית TouchChat באייפדים האישיים של הילדים.
התכנון היה כך שכל ילד יוכל להשתמש בגן בדרך תקשורת הכי נוחה עבורו (או לשלב בין כמה דרכי תקשורת).
לוחות תקשורת כאלה הכנתי עבור ארונות המשחקים ברחבי הגן. זה ארון בחדר קלינאית תקשורת. תחילה השתמשתי בכרטיסיות נפרדות, הילדים תלשו כרטיסיה והושיטו למבוגר וכך בחרו משחק שרצו. בהמשך עברתי ללוחות הצבעה מכמה סיבות: ראשית, כמו שכתבתי לגבי הספרים, השיטה של כרטיסיות נפרדות התגלתה כלא הכי נוחה בגן הזה. הכרטיסיות הלכו לאיבוד, וגם כשהוחזרו למקום אחרי שימוש – זה היה כל פעם למקום אחר. וזה הקשה על הילדים להתמצא ולמצוא מהר את התמונה של המשחק שהם רצו. בנוסף, בתחילת השנה היו ילדים שלא יכלו להצביע (אבל להושיט תמונה למבוגר הם הצליחו ללמוד). עם הזמן רוב הילדים למדו להצביע (עם האצבע או לפחות עם כל היד). ואז הייתה לנו אפשרות לעבור ללוחות תקשורת קבועים (שנתגלו כיותר נוחים לשימוש).
לוחות תקשורת כאלה הכנתי עבור ארונות המשחקים ברחבי הגן. זה ארון בחדר קלינאית תקשורת. תחילה השתמשתי בכרטיסיות נפרדות, הילדים תלשו כרטיסיה והושיטו למבוגר וכך בחרו משחק שרצו. בהמשך עברתי ללוחות הצבעה מכמה סיבות: ראשית, כמו שכתבתי לגבי הספרים, השיטה של כרטיסיות נפרדות התגלתה כלא הכי נוחה בגן הזה. הכרטיסיות הלכו לאיבוד, וגם כשהוחזרו למקום אחרי שימוש – זה היה כל פעם למקום אחר. וזה הקשה על הילדים להתמצא ולמצוא מהר את התמונה של המשחק שהם רצו. בנוסף, בתחילת השנה היו ילדים שלא יכלו להצביע (אבל להושיט תמונה למבוגר הם הצליחו ללמוד). עם הזמן רוב הילדים למדו להצביע (עם האצבע או לפחות עם כל היד). ואז הייתה לנו אפשרות לעבור ללוחות תקשורת קבועים (שנתגלו כיותר נוחים לשימוש).
כרטיסיות עבור בקשת חלקי משחק. זה מאפשר לילד לשחק ב"מר תפוח אדמה" תוך ניהול תקשורת עם מבוגר (הילד מבקש את חלקי הגוף של מר תפוח אדמה מהמבוגר).
אני קלינאית תקשורת, עובדת עם ילדים עם קשיי שפה, דיבור, תקשורת, לקויות מורכבות. האתר כולל את הפוסטים שלי בנושא התפתחות שפה, דו-לשוניות , אוטיזם, תקשורת תומכת וחליפית ועוד. אתם מוזמנים לקרוא, להוסיף תגובות, לשאול שאלות.