10 דברים שחשוב לי שאנשים ידעו בקשר לאוטיזם

לא מצאתי פוסט ל"יום המודעות לאוטיזם" שלגמרי התחברתי אליו. אז אפרסם 10 דברים שחשוב לי שאנשים ידעו בקשר לאוטיזם:
1. אוטיסטים / אנשים על הספקטרום האוטיסטי הם מאוד מאוד שונים. אי אפשר לעשות הכללות, כל הכללה תהיה לא נכונה ואפילו פוגעת במישהו. 
2. יש אנשים שמעדיפים את ההגדרות כמו "על הספקטרום", "עם אוטיזם" בטענה שאוטיזם זה רק חלק מהאישיות שלהם, לכן לא נכון להגיד עליהם "אוטיסט". יש אנשים שלהפך אומרים על עצמם "אני אוטיסט". והנה הסבר למה: http://www.acisrael.org/?page_id=620
3. ההסברה שמציגה אוטיזם כמחלה מאוד פוגעת באנשים אוטיסטים. אוטיזם זה לא מחלה!!! מאוד קשה להאמין, אבל יש עדיין אנשים שחושבים שזאת מחלה ואפילו מדבקת… (הסיפור על הרופאה ו"החיידקים האוטיסטיים"). 
4. מצד שני גם ההסברה שמציגה אוטיזם כ"זאת לא לקות, אלא רק שונות קטנה" עלולה לפגוע בהורים של ילדים אוטיסטים, כאלה שמתקשים מאוד וזקוקים להמון עזרה בכל תחומי התפקוד. 
5. אז אני חוזרת למשפט הראשון שכתבתי כי זה בעיניי הכי חשוב. צריך מאוד להשתדל לא לעשות הכללות. גם כשעושים הסברה על אוטיזם. אם אתם כותבים משהו כללי על אוטיזם, תדמיינו לרגע שאתם אוטיסטים וקוראים את זה, איך תרגישו? 
6. אחת הסיבות לכך שיש יותר בנים על הספקטרום האוטיסטי מאשר בנות היא ההסתכלות הסטריואטיפית על אוטיזם וההכללות. בנות פחות דומות ל"דימוי הסטריאוטיפי" ולכן יותר קשה לאבחן אותן. 
7. כיום ניתן לאבחן אוטיזם בגיל מאוד מוקדם, אפילו בגיל שנה. למה חשוב לאבחן מוקדם? כדי שהילד יקבל עזרה בתחומי ההתפתחות בהם הוא מתקשה. טיפולים התפתחותיים בגיל מוקדם הם מאוד יעילים ויעזרו לילד להתפתח ולמצא את הפוטנציאל שלו בצורה המיטבית, וזה יעזור לו להיות מאושר!
8. מה המאפיינים העיקריים שיכולים לרמוז שאולי צריך לבדוק האם הילד על הספקטרום? 
– יכולות התקשורת. התקשורת היא הבסיס לשפה ולדיבור. תשימו לב איך הילד מתקשר. איך הוא פונה אליכם, איך נענה לפניות שלכם, עד כמה קל ליצור איתו דו-שיח ומשחק הדדי. 
– התחום הסנסורי (תחושתי). להרבה ילדים על הספקטרום יש רגישות יתר, תת רגישות או חיפוש גרייה.
9. המושגים "תפקוד גבוה" ו"תפקוד נמוך" כבר הוצעו מההגדרות הרשמיות ובצדק. אבל (ואני חוזרת על זה שוב) אוטיסטים הם מאוד שונים. יש כאלה שיצטרכו המון עזרה ותמיכה בכל התחומים וכל החיים, יש כאלה שצריכים עזרה מסוימת בכמה תחומים, ויש גם כאלה שלא צריכים שום עזרה ובכלל לא רואים את האוטיזם שלהם כלקות. אל תניחו הנחות, תשאלו שאלות. אל תעשו שום אפליה על רקע שונות נוירולוגית (בדיוק כמו שלא עושים אפליה על רקע מין, גזע וכו').
10. תחנכו את הילדים שלכם שאוטיסט זה לא קללה! תלמדו אותם שיש ילדים שונים, אנשים שונים וזה בסדר! (זה לא ספציפי לאוטיזם אלא לכל שוני). תלמדו אותם לקבל את כולם. תסבירו שזה טוב שכל ילד הוא שונה. תראו להם שלכל אחד יש את הצדדים החזקים שלו וגם דברים בהם הוא מתקשה. אנשים ששונים מהרוב לא צריכים רחמים, הם צריכים קבלה וזה הכי חשוב. בגלל זה גם השינוי של השם מ- Autism awareness month (חודש המודעות לאוטיזם) ל- Autism acceptance month (חודש הקבלה של אוטיזם).
ושוב, זה לא קשור רק לאוטיזם, ולא קשור רק לחודש אחד בשנה.
צריכים לקבל את האנשים השונים כל יום כל השנה וכל החיים. לקבל כשווים, לא לעשות אפליה, כן לתת עזרה בתחומי הקושי למי שצריך, כן לתת זכויות מיוחדות למי שמגיע לו, לראות בכל אחד גם את תחומי החוזק שלו ולא רק תחומי הקושי, לראות מה אפשר ללמוד מכל אחד. בקיצור פשוט להיות אנשים.

Lena Lempert

אני קלינאית תקשורת, עובדת עם ילדים עם קשיי שפה, דיבור, תקשורת, לקויות מורכבות. האתר כולל את הפוסטים שלי בנושא התפתחות שפה, דו-לשוניות , אוטיזם, תקשורת תומכת וחליפית ועוד. אתם מוזמנים לקרוא, להוסיף תגובות, לשאול שאלות.