דוגמאות למטרות שאני מציבה, כשאני עובדת עם ילדים עם קשיי תקשורת

"אני עובדת עם ילדים עם אוטיזם על תקשורת", "עוזרת לילדים להתפתח בתחום התקשורת". אנשים לא תמיד מבינים מה זה אומר. לא תמיד מתיחסים לתחום התקשורת כתחום התפתחות בפני עצמו. רוב האנשים יודעים מה זה התפתחות השפה והדיבור, התפתחות מוטורית, שכלית, רגשית… אבל מה כוללת התפתחות התקשורת? מה ההבדל בין זה לבין התפתחות השפה? 
התפתחות השפה כוללת תחומים כמו הבנת השפה, אוצר מילים, יכולת להתבטא במשפטים ועוד. ומה כוללת התפתחות התקשורת? מה המטרות שקלינאית תקשורת מציבה כאשר היא עובדת עם ילד על תקשורת? אם הילד לא מדבר, האם צריך לעבוד איתו על התפתחות התקשורת? ואם מדובר בילד וורבאלי שמסוגל להגיד מילים ואפילו משפטים, האם זה בהכרח אומר שאין לו שום בעיה בתקשורת? 
——————-
על כל השאלות האלה (ואחרות) אני אנסה לענות בהדרגה, ואתחיל בדוגמאות של מטרות שאני מציבה בעבודתי עם ילדים בתחום התקשורת.
——————-
1. ילד א' משחק כל הזמן לבד. לא משחק בכלל עם מבוגרים או ילדים אחרים. מנופף ומסובב צעצועים בידיו, וכאשר מישהו מנסה להצטרף אליו – פשוט הולך הצידה ולא נותן להצטרף. אם א' רוצה משהו, הוא מנסה להשיג את זה בעצמו, או בוכה. הוא לא מנסה לתקשר את רצונותיו לאחרים בשום צורה, והמבוגרים נאלצים לנחש מה הילד רוצה. א' לא משתמש בג'סטות ובאמצעי תקשורת תומכת וחליפית (לדוגמא מחשב תקשורת או תמונות). 
מטרה אפשרית: פיתוח יכולת תקשורת בסיסית. לעזור לילד לפתח יכולת להשתתף במעגלי תקשורת, בהתחלה מעגל תקשורת אחד. מעגל תקשורת כולל יוזמה – המבוגר פונה אל הילד, או הילד פונה אל המבוגר, והיענות – הילד נענה למבוגר, או המבוגר נענה לילד. דוגמא למעגל תקשורת הכי פשוט: מבוגר שואל את הילד: "אתה רוצה כדור?" – הילד בתגובה מהנהן בראש. 
מטרה אחרת אפשרית: לעזור לילד לפתח יכולת לעסוק יחד עם מבוגר בדבר מה, ולהנות מכך, אפילו אם זה למשך מספר דקות בודדות בלבד.
——————-
2. ילד ב' מתקשר בצורה מאוד תבניתית. הוא נהנה מתקשורת עם מבוגרים, שכוללת דברים מאוד מסוימים שחוזרים על עצמם ונלמדו בעל פה ע"י הילד. לדוגמא הילד חוזר יחד עם מבוגר על אותם שירים ודקלומים, משלים מילים של שיר, סופר, משיים אותיות, צורות, צבעים יחד עם מבוגר, משחק במשחק בדיוק באותו אופן כל פעם מחדש וכו'. אך ברגע שהמשחק או השיחה משתנה והמבוגר לא מתנהל בדיוק לפי הדפוס שהילד רגיל אליו, ב' מתעצבן ולא מוכן להמשיך לתקשר. 
מטרה אפשרית: ללמד את הילד לתקשר בצורה מגוונת יותר.
——————-
3. ג' הוא ילד וורבאלי. הוא מדבר, אומר מילים ואפילו משפטים שלמים. אבל הוא לא משתמש במילים ובמשפטים עבור תקשורת. למשל, אם ג' רוצה דבר מה, הוא ינסה להשיג את זה בכוחות עצמו, ואם לא יצליח – יבכה, אך לא יפנה בבקשה לסובבים אותו. אם אומרים לו: "תגיד – אני רוצה כדור", ג' יאמר: "אני רוצה כדור". הוא חוזר אחר מילים ומשפטים של אחרים, לדוגמא אם שואלים: "מה אתה רוצה?", ג' יגיד: "מה אתה רוצה?". 
מטרה אפשרית: לעזור לילד ללמוד להשתמש בשפה עבור תקשורת.
——————-
4. ד' לא מדבר. הוא מביע את הבקשות שלו בעזרת קולות ושפת גוף, ומשתמש באנשים אחרים כאילו הם כלים להשגת מטרותיו. לדוגמא, לוקח את היד של מבוגר ומושך אותו למקרר או לארון, כדי להשיג את מבוקשו. אין ל-ד' דרך נוחה לבקש את הדברים שהוא רוצה, במיוחד אם מדובר במשהו שלא נמצא בטווח ראיה. ד' נאלץ ממש לגרור את המבוגרים פיזית למקום בו נמצא דבר שהוא רוצה.
מטרה אפשרית: לתת לילד דרך נוחה יותר לתקשר. כמובן שהדרך הכי טובה היא שפה, אבל כרגע ד' לא מדבר, לכן שפה לא יכולה לשמש אותו כרגע עבור תקשורת. הוא חייב שתהיה לו דרך אחרת, לדוגמא ג'סטות (מוסכמות ומובנות לסובבים) או אמצעי תת"ח (תקשורת תומכת וחליפית) – לדוגמא תמונות, או אפליקצית אייפד (TouchChat).
——————-
5. ה' מתקשר ומדבר, משתתף בדו-שיח עם הסובבים אותו, הוא יכול לשחק עם מבוגרים ולהביע מילולית את רצונותיו או את התנגדותו. אבל הוא לא מצליח לעשות את זה עם ילדים. ה' לא מתקשר עם ילדים מילולית. הוא עלול לדוגמא להרביץ לילד אחר (מתוך רצון להזמין אותו למשחק). כאשר ילדים אחרים פונים אל ה', הוא לא מבין איך לענות ונדרש תיווך של מבוגר כדי ליצור משחק משותף בין ה' לבין ילד אחר.
מטרה אפשרית: לשפר את היכולת של ה' לתקשר עם ילדים. ללמד אותו להשתמש ביכולת התקשורתית שכבר יש לו עם מבוגרים, כדי שיוכל לתקשר גם עם ילדים (זה בהרבה מקרים יותר קשה, מכיוון שהילדים בדר"כ לא מתאימים את עצמם כמו שעושים זאת מבוגרים). 
——————-
6. ילד ו' מדבר ומתקשר בצורה טובה עם מבוגרים וילדים אותם מכיר היטב. שאר האנשים (שאינם נמצאים במעגל הקרוב אל ו') מתיחסים אל ו' כילד מוזר, לפעמים נעלבים מהדברים שהוא אומר.
מטרה אפשרית: לשפר את ההבנה החברתית של ו', לדוגמא מה מותר להגיד לאנשים זרים ומה כדאי שישמור לעצמו.
——————-
כתבתי כאן רק כמה דוגמאות של מטרות בתחום התקשורת. יש עוד המון דומגאות, מדובר בתחום מאוד רחב. שאלות יתקבלו בברכה

Lena Lempert

אני קלינאית תקשורת, עובדת עם ילדים עם קשיי שפה, דיבור, תקשורת, לקויות מורכבות. האתר כולל את הפוסטים שלי בנושא התפתחות שפה, דו-לשוניות , אוטיזם, תקשורת תומכת וחליפית ועוד. אתם מוזמנים לקרוא, להוסיף תגובות, לשאול שאלות.