הילד לא מדבר – קודם שימו לב איך הוא מתקשר

הילד לא מדבר – מה לעשות? בפוסט הזה לא אכתוב על הפנייה לאנשי מקצוע וכו' (למרות שגם על זה אפרט בהזדמנות אחרת). אני רוצה לספר למה כדאי לשים לב אם הילד לא מדבר.

שפה זה לא משהו שמתפתח בפני עצמו. שפה מתפתחת כאמצעי תקשורת. זוהי מטרת השפה והדיבור – לאפשר לנו דרך נוחה לתקשר. חשוב מאוד להבין את זה, ולשים לב קודם כל איך הילד מתקשר. התקשורת ברמה הבסיסית כוללת את הדברים הבאים

  1. יוזמה

איך הילד פונה אליכם? באיזה אופן מבקש חפץ (צעצוע, אוכל) שרוצה, אבל לא יכול להשיג בעצמו? האם הוא רק עומד ובוכה (ואם כך, האם בוכה "לעצמו" או "למישהו"?). האם מצביע לכיוון החפץ אותו רוצה להשיג? מעביר מבט מהחפץ לבן אדם שיכול לעזור לו? האם יכול להפנות את תשומת לבכם מרחוק, או שהוא נאלץ לגשת, לקחת את היד שלכם ולסחוב אותכם פיזית? האם פונה רק כדי לבקש דבר מה, או שיש גם מטרות אחרות לפניות שלו לאנשים סביבו? איך מביע סירוב והתנגדות? האם רק על ידי בכי וצעקות, או שיש לו גם דרכים אחרות להגיד "לא" (לדוגמא ג'סטה, הנעת ראש)? כל זה ועוד דברים רבים אחרים מהווים יוזמה תקשורתית.

2. היענות (תגובה ליוזמה שלכם)

אם הילד פונה למבוגרים הרבה, האם יכול להיות שיש לו קשיי תקשורת? כן. התקשורת חייבת להיות דו-סטרית. תשימו לב לא רק לפניות של הילד אליכם, אלא גם לתגובות שלו, כאשר אתם פונים אליו. האם הוא מגיב, כאשר אתם קוראים לו בשם? איך מגיב כשאתם מציעים משהו, האם מרבה להתעלם? האם הוא מבין בקשות והוראות שאמרתם אותן במילים, או שהוא מבין רק כשאתם מלווים את המלל בג'סטות (מראים לו את מה שאתם רוצים להגיד)? או אולי מתקשה להבין גם כשאתם מלווים את המלל בג'סטות? עד כמה קשה להפנות את תשומת לבו של הילד אליכם? האם הוא מוכן להיענות ליוזמה שלכם במשחק, ולשחק לפעמים לא רק לפי תכניתו, אלא גם לפי הצעה של מישהו אחר?

3. משך האינטראקציה

כמה זמן הילד יכול להישאר במצב של תקשורת איתכם? לדוגמא, לפעמים ילד פונה בבקשה, אך כאשר קיבל את מה שביקש, לא ממשיך את התקשורת. או לדוגמא הילד מגיב כשאתם פונים אליו, אבל אתם לא מצליחים להמשיך את התקשורת איתו מעבר לכמה שניות בודדות. האם אתם מצליחים להיות בתקשורת משותפת 5 דקות לפחות? לדוגמא לשחק משחק ביחד, ולתקשר באמצעות מבטים, קולות, ג'סטות בזמן המשחק?

אם אתם רואים, שלילד יש קושי בתחומים שצוינו כאן, חשוב לעבוד קודם כל על התחומים האלה. הסיבות לקשיים האלה יכולות להיות שונות ומגוונות, לדוגמא ליקוי שמיעה, קשיי תקשורת מולדים (אוטיזם), בעיות רגשיות, קשיי קשב וריכוז, קושי בהבנת שפה ועוד.
אין שום טעם "ללמד את הילד לדבר" / "לנסות להוציא ממנו מילים", אם הילד לא פונה אליכם ביוזמה תקשורתית, לא מגיב כאשר אתם פונים אליו, לא נמצא איתכם במצב של משחק משותף ותקשורת לפרקי זמן סבירים. צריך קודם כל להבין מאיזו סיבה יש לילד קשיי תקשורת. ולעבוד עם הילד כדי לקדם אותו בתחום הזה, כי זה הבסיס לשפה, השפה והדיבור לא יתפתחו ללא הבסיס של התקשורת.
רק אם אתם רואים שהכל בסדר עם התקשורת של הילד, אז באמת סביר שהקושי הוא בהבעת שפה ו/או הפקת דיבור ואלה הם התחומים שצריך לעבוד עליהם.

Lena Lempert

אני קלינאית תקשורת, עובדת עם ילדים עם קשיי שפה, דיבור, תקשורת, לקויות מורכבות. האתר כולל את הפוסטים שלי בנושא התפתחות שפה, דו-לשוניות , אוטיזם, תקשורת תומכת וחליפית ועוד. אתם מוזמנים לקרוא, להוסיף תגובות, לשאול שאלות.