איך אפשר לעזור לילד להתקדם ממילים בודדות למשפטים?

ה אנחנו ההורים יכולים לעשות, כדי לעזור לילד שכרגע מדבר במילים בודדות להרחיב את אוצר המילים שלו, להשתמש ביותר מילים ובהמשך לעבור לשלב צירופי המילים והמשפטים?

1. חיקוי
לא, זה לא אומר לבקש מהילד לחקות אותנו! זה לא יעיל לדרוש מהילד: "תגיד א-מא! תגיד ב-נ-נה! תגיד ט-ל-וי-זי-יה!". במקום, כדאי שאנחנו ההורים נחקה את המבעים של הילד. הילד משחק עם בננה או אוכל בננה ואמר משהו, שדומה למילה "בננה" (לדוגמא "ננה") – תחזרו אחריו "בננה!". כך תשיגו כמה מטרות: 
– הילד ישמע את המילה בצורתה הנכונה בדיוק ברגע שהוא מתעניין באובייקט ומנסה לשיים אותו. זה יגדיל את הסיכוי שהילד יקשיב טוב למה שכרגע אמרתם (כי זה בדיוק מה שהוא עצמו כרגע ניסה להגיד!), וינסה להפיק את המילה בצורה הנכונה כמו שאתם הפקתם אותה.
– הילד יראה שמה שהוא אמר כרגע גרם לכם להגיב (תגובתכם צריכה להיות מודגשת וברורה). הוא יקשר בין מה שאמר לבין התגובה שלכם ויבין שכדאי לו שוב להשתמש במילה הזו באותה סיטואציה.
– אם הילד לא התכוון לומר "בננה" ויצא לו משהו דומה במקרה, כשנגיב "בננה!" הוא יבין שמה שהוא אמר במקרה בעצם אומר משהו. שזו המילה עבור האובייקט. כך הילד ירכוש את המילה ואחרי כמה פעמים (מספר הפעמים תלוי בילד כמובן) כבר לא יגיד את המילה במקרה אלא במכוון. כלומר אתם לא צריכים להעסיק את עצמכם בשאלה האם הילד באמת התכוון למה שהוא אמר או שיצא לו במקרה, תתיחסו לזה כאילו נאמר עם כוונה וזה יהפוך להיות עם כוונה.

2. הרחבה
חלק מהזמן, במקום פשוט לחזור אחרי מה שהילד אמר, תרחיבו את מה שהוא אמר. לדוגמא אמר מילה אחת – תרחיבו לשתי מילים. הילד אמר "פיל" – תגידו "פיל גדול!". הילד אמר "רכבת" – תגידו "רכבת נוסעת". כאן, בנוסף לחיקוי של מבעי הילד, אנו גם מראים לו איך אפשר להרחיב את המבעים. שוב, אין טעם לדרוש מהילד "תגיד את זה במשפט". הילד לומד להרחיב את המבעים שלו ע"י כך, שהוא מחקה אותנו בצורה טבעית בסיטואציה שמעניינת אותו. ואם הוא לא מחקה אותנו בצורה טבעית, עדיין זה לא יעזור לדרוש ממנו "רכבת נוסעת, תגיד רכבת נוסעת", אלא צריך לחשוב על אסטרטגיות אחרות וכמובן להתיעץ עם אנשי מקצוע 🙂

3. כמובן שיש עוד המון דברים שכדאי לעשות, כדי להעשיר את אוצר המילים של הילד ולעזור לו בהתפתחות השפה (לדוגמא – לקרוא איתו יחד ספרים!), אכתוב על כך בפעם הבאה.

Lena Lempert

אני קלינאית תקשורת, עובדת עם ילדים עם קשיי שפה, דיבור, תקשורת, לקויות מורכבות. האתר כולל את הפוסטים שלי בנושא התפתחות שפה, דו-לשוניות , אוטיזם, תקשורת תומכת וחליפית ועוד. אתם מוזמנים לקרוא, להוסיף תגובות, לשאול שאלות.